mandag den 3. marts 2014

Nutidscenarier - Åen, Aarhus




4 karakteristiske elementer 

(Carroll, J. M.: (1999) Five Reasons for Scenario-Based design)

  • Setting: Åen i Aarhus, sommer, weekend.
  • Actor: Anna.
  • Goal: Anna vil gerne have en hyggelig eftermiddag med sin veninde Mille. 
  • Plot: (se tegning ovenfor)


Sted: Åen.

Vi har valt åen for at folk ikke selv skal opsøge stedet, men at vi i stedet placerer designet hvor folk er. Åen er en synlig placering - der er både folk der bevæger sig forbi og folk der opholder sig der.
Vi vælger at lave noget i byrummet for at "tvinge" folk i byen til at reflektere - placeringen ude i en skov eller ved vandet forudsætter allerede en slags refleksion, fordi der er mere stille og roligt. I byrummet er der højere"fart" på livet. 

Vi valgte at placere vores design i Aarhus fordi:
  • Vi har større mulighed for ofte at være på stedet.
  • Vi har større tilgang til stedet og de mennesker der er på stedet.
  • Vi vil have stor mulighed for at finde folk er jævnligt bruger stedet ud fra egen omgangskreds.
  • Det er et sted vi alle har kendskab til.
  • Let tilgængeligt.
  • Let at identificere brugeren og dennes praksisser.


3 Fokuspunkter/ændringspotentialer:

  • Interaktion mellem mennesker
  • Kommunkation (fx digitalt og analogt, direkte og indirekte, nært og fjernt)
  • Stemningen

Praksisser på stedet:

  • Gå på café (sidde udenfor ved åen og drikke/spise)
  • Sidde på "trapperne" ved åen
    • Drikke take-away kaffe
    • Drikke øl
    • Spise is
    • Rode med sin smartphone
    • Soler sig
  • Gå forbi langs åen
  • Gå forbi over broen
  • Cykle forbi
Praksisserne er meget afhængige af både årstid og vejr. Vi har valgt at tage udgangspunkt i at det er sommer og vejret er godt, idet det er dér folk opholder sig ved åen.

Wicked probelm:(Buchanan (1992): 

Wicked Problems in Design Thinking)

Folk interagerer ikke med andre end dem de er der med - folk interagerer ikke med dem de er der med pga. deres smartphone.
- Kollektiv interaktion?
- Få folk til at være i nuet ved åen og ikke på deres smartphones.


Hvad er planen herfra?

Hvad vil vi? Hvad vil vi gerne vide? Vi ved at stedet bliver brugt. Men:
  • Hvordan? 
  • Hvordan oplever brugerne stedet? 
  • Hvad laver de på stedet? 
  • Hvad er deres formål med at være på stedet. 
  • Hvor tit er de der? 
  • Hvor ville de gå hen hvis de ikke havde mulighed for at sidde/være der? 
  • Hvad betyder stedet for dem?
  • Hvordan bruger de deres smartphones når de er sammen med andre? 
  • Hvor meget fylder smartphonen når de er sammen med andre?
  • Bruger de den bevidst eller ubevidst?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar